Rynek Infrastruktury
Poseł Gadowski powiedział w sejmie, że sytuacja na budowie A1 ze Świerklan do Gorzyczek stanowi koszmar dla okolicznych mieszkańców. – Budowa miała trwać trzy lata, dzisiaj trwa sześć. Początkowo pojawiły się objazdy, potężne ciężarówki i ciężki sprzęt, który miał być wykorzystany do budowy. Teraz pojawiają się na tych drogach ciężarówki, pojawiają się mieszkańcy, którzy wychodzą i protestują na drogach wojewódzkich i gminnych w związku ze stanem tych dróg – przypomniał poseł.
– Chciałbym zapytać, co z przetargami związanymi z dokończeniem realizacji tej inwestycji. Jaki jest ostateczny termin jej realizacji, który całkowicie otworzy przejazd autostradą A1 na tym odcinku, który jest dzisiaj tylko częściowo otwarty? – pytał Gadowski.
Wiceminister transportu, Zbigniew Rynasiewicz, poinformował, że 16 lipca tego roku GDDKiA ogłosiła przetarg na kontynuację prac na autostradzie A1. 30 sierpnia nastąpiło otwarcie ofert i aktualnie trwa procedura wyboru najkorzystniejszej oferty (jedynym oferentem jest Intercor, którego oferta niemal dwukrotnie przewyższa kosztorys GDDKiA – przyp. red.).
– Ukończenie wszystkich prac budowlanych na odcinku autostrady A1 od węzła Mszana do węzła Świerklany przewiduje się na drugi kwartał 2014 roku, niemniej jednak podejmowane są wszelkie działania, by skrócić ten termin, szczególnie w zakresie uzyskania przejezdności autostrady na całym odcinku – oznajmił wiceminister.
Rynasiewicz poruszył również kwestię odtworzenia infrastruktury na terenie gminy Mszana w związku z budową autostrady A1 oraz wypłatą odszkodowań z tytułu szkód spowodowanych przez wykonawcę robót. GDDKiA, mimo zerwania umowy z Alpine Bau, zamierza wyegzekwować od wykonawcy naprawę dróg bądź wypłatę stosownego odszkodowania. Wynika to z faktu, że to Alpine Bau była zobowiązana do naprawy dróg lokalnych.
Poseł Gadowski chciał również wiedzieć, czy GDDKiA zamierza się włączyć we współfinansowanie usuwania skutków wzmożonego ruchu na drogach lokalnych i wojewódzkich zniszczonych podczas budowy autostrady A1. Wiceminister powiedział, że GDDKiA jest zobowiązana, również przez resort, do angażowania wszystkich sił, by wspólnie z samorządami likwidować uszkodzenia i powstałe zaniedbania tak, by drogi w rejonie budowy odzyskały oczekiwaną przejezdność oraz dobry stan.